PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Hög standard på Nordic Profile Fair

Varje gång jag besöker NPF förvånas jag över hur många produkter som visas som är avsedda för märkning. Då är detta bara en bråkdel av vad som visas på den stora promotionmässan PSI i Düsseldorf i Tyskland.

Som brukligt är standarden mycket hög på montrarna på mässan Nordic Profile Fair i Jönköping vecka tre. Många hade stora digitala skyltar med blinkande budskap. Generellt var utställarna positiva till besökarna som de ansåg var professionella.

Cirka 80 utställare fanns på plats under de två dagar som mässan varade. Tidigare var det tre dagar på januarimässan. Flera av de större utställarna, inte minst klädgrossisterna vill gärna ha tre dagar till förfogande. Ett antal montrar var fullbokade med återförsäljare till sista timmen tredje dagen förra januari. Kostnaden för tredje dagen kan nog räknas som marginell och tempot blir lugnare. Sannolikt var det snöovädret och stor halka på vägarna som gjorde att besökssiffrorna gick ner.

Totalt hade mässan 1152 besökare (787 fysiska och 365 digitala). Vi fick dock rapporter om att ett antal återförsäljare runt Stockholm och Norrland redan innan mässan beslutat sig för att endast besöka utställningarna i Stockholm veckan efter mässan. Där fanns det cirka 40 utställare i ett och samma hus och cirka 10-12 på närliggande hotell. Flera personer menade på att varför arrangerar de inte detta koncept i typ mars/april så att det inte konkurrerar med Nordic Profile Fair. Här tycker många att PWA, som driver mässan i Jönköping och samtidigt projekt i Stockholm ger dubbla budskap till branschen.

Trenden verkar gå mot att klädleverantörerna fokuserar på januarimässan och hårda produkter samlas mer på augustimässan. Det verkar som 30-40% av besökarna väljer endast ett mässbesök per år beroende på vilket produktfokus de har. Att fortsätta med två mässor i Sverige per år är kanske att föredra. Inte minst för att vi har förhållande lång resväg för säljarna mellan återförsäljarna jämfört med typ Danmark och Tyskland. Boka in redan nu 14-15 augusti i Jönköping. Att inte besöka sin branschmässa är tjänstefel!


Text:Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon