PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

SBPR – Vad händer?

Håller SBPR- Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter på att försvinna från sin roll som språkrör och röst samt samarbetspartner i flera viktiga organisationer i Sverige och utomlands?

I mars 2021 tillsattes en ny Vd på SBPR. Tidigare hade branschtidningen PRomotion och SBPR ett nära samarbete i över tjugofem år. Tidningen var då ett forum där SBPR kunde kommunicera med branschen. Tyvärr är det inte så längre. Styrelsen har tillåtit att föreningen dränerats på pengar och medlemmar. Flera är upprörda över att Vd:n fakturerar enlig uppgift 50 000 kr i månaden plus moms för ett halvtidsjobb. Flera medlemmar har hört av sig till oss och är bestörta över i princip utebliven relevant information och de menar att nyttan och eventuella förmåner inte lever upp till avgiften.

Vi försökte få kontakt i början, men Vd:n hör aldrig av sig till oss på tidningen PRomotion. Att få tag på honom upplever många som hopplöst. Han måste vara den enda på jordklotet, som representant för en branschförening som inte har kontinuerlig kontakt med en branschtidning i sitt eget land.

Flera med mig menar att målsättningen och regelverket i SBPR är bra, men de som driver föreningen inte har förmåga att kommunicera med sina medlemmar. Byt ut och gör rätt tycker många medlemmar. Eller är SBPR för skadat? Till syvende och sist är det styrelsen som ansvarar, där nu många väljer att avgå. Även den anställde på SBPR skall enligt uppgift sluta.

Att sitta med i branschföreningars styrelse kan ibland bli betungande med tanke på att de alla har sina egna företag att prioritera och orken kanske inte alltid finns. Något positivt är dock att SBPR tog upp tråden med tävlingen PromotionBiet som nu heter ProduktmediaBiet.

En del aktörer tycker kanske att en branschförening ibland "stökar" runt för mycket men rätt upplagt så skall de företräda branschen inte minst gentemot myndigheter, skatteverk, EU, handelsorganisationer, Institutet Mot Mutor (IMM) som ibland tycker att allting är mutor. En normal penna, nyckelring eller annat med logga är ett marknadsföringsinstrument och inte en muta i normala fall.

Om drevet går mot att produktmedia skall bort kan vi alla lägga ner verksamheten. Produktmedia är ett begrepp som innefattar alla sorters produkter som försetts med logomärkning, färg och/eller design, i syfte att kommunicera ett specifikt varumärke eller företag. Hemsidan produktmedia.nu beskriver begreppen bra.

 


Text: Tore Lindfors