PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Nordic Profile Fair håller ställningarna

I januari så var det då dags igen för hybridmässan NPF-Nordic Profile Fair i Jönköping som arrangeras av organisationen PWA. Denna gång använde man sig av den stora A-hallen. Nu hade de smalnat av gångarna så att man fick ett trevligt och inbjudande intryck.

Varje gång jag besöker NPF så förvånas jag över hur många produkter som visas som är avsedda för märkning. Då är detta bara en bråkdel av vad som visas på den stora promotionmässan PSI i Düsseldorf i Tyskland. Där finns allt mellan himmel och jord allt från läkarens stetoskop till stekpannor avsedda för märkning. Första NPF-mässan på året brukar vara i tre dagar och mässan i augusti hålls på två dagar. Det var stor diskussion om att även januarimässan skall vara två dagar men ett flertal av de större utställarna var nöjda med att ha tre dagar till förfogande. Ett antal montrar var fullbokade med återförsäljare till sista timmen. Kostnaden för tredje dagen kan nog räknas som marginell och tempot blir lugnare.

Kvalitén på montrarna är generellt fortfarande hög. Samtidigt pågick även den digitala mässversionen. Här var det mycket delade åsikter. Dubbla budskap gör att kanske en hel del stannar hemma framför datorn som absolut inte kan ersättas ett besök på plats. Några tyckte de kunde ha den digitala versionen kanske i april. Framtiden får utvisa.

Upplever att många utställare inte är riktigt aktiva. Flera bygger stora diskar framför sig och hamnar själva långt in i montern utan möjlighet för besökare att komma in. Mitt tips att ställa eventuella bord längst in och stå i framkant och tilltala besökare. Att få in besökare är viktigt för att skapa relation. Någon som sticker ut är företaget FatAzz som har en apa i sin logo. Både monter och personal skiljer sig från mängden och många glada skratt hörs lång väg. De visar bland annat stora elscootrar till små ölöppnare som de döpt till "lifesaver", klart fyndigt.

Cirka 1 200 unika besökare kom till mässan med sina drygt 100 utställare. Elin Peterson som är kursutvecklare och ämnesledare i textila cirkulära processer på Nordiska Textilakademin Nordic Profile Fair håller ställningarna besökte mässan den 18 januari för att föreläsa om hållbarhet i PWA loungen. Där kunde man lyssna på hur vi tillsammans kan påverka hållbarheten inom textil och mode. Hybridmässan fick även besök av Kemikalieinspektionen som arbetar med att minska risken för att människor och miljö skadas av kemikalier. Anneli Rudström och Karin Alkell är båda rådgivare om kemikalieregler och de gick runt i mässhallen för att hjälpa till att informera om olika kemikalieregler.

Trenden verkar gå mot att klädleverantörerna fokuserar på januarimässan och hårda produkter samlas mer på augustimässan. Det verkar som 30-40% av besökarna väljer endast ett mässbesök per år. Så att fortsätta med två mässor i Sverige per år är att föredra. Inte minst för att vi har förhållandevis lång resväg för säljarna medan återförsäljarna i Sverige jämfört med Danmark och Tyskland.

Nästa NPF är inbokad till 16-17 augusti i Jönköping. Att inte besöka sin branschmässa är tjänstefel! Text: Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon

Marknadens reaktion på
rapporten var positiv och
kursen steg med omkring
13 % på rapportdagen.
Bolaget levererar all-timehigh
för ett tredje kvartal
både vad gäller omsättning
och rörelseresultat.
Rörelsemarginalen uppgick
till 17,8 % vilket är den högsta
marginalen någonsin för New
Wave.
Rörelsen fortsätter att stärkas trots en
allmän oro över konjunkturutvecklingen
och inflation. Bolaget tar marknadsandelar
och påverkas positivt av lyckade
lanseringar som nu bär frukt. New Wave
låter nu också balansräkningen arbeta
genom förvärv. Kriget i Ukraina har
hittills inte haft någon materiell direkt
inverkan på verksamheten. Indirekt kan
bolagets utveckling naturligtvis komma
att påverkas av konfliktens inverkan för
bland annat konjunkturutvecklingen.
Omsättningen ökade med hela 34 %
till 2 234 Mkr och rörelseresultatet ökade
med över 50 % till 398 Mkr kvartalöver-
kvartal, med en rörelsemarginal
om 17,8 % - den högsta marginalen
någonsin för ett kvartal. Segmenten
Företag och Sport & Fritid uppvisade
betydande resultatökningar medan Gåvor
& Heminredning föll tillbaka något. New
Wave har haft ett bra år på börsen 2022,
relativt marknadsindex.

 


Text: Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon