En stark profil i New York
TEAM = Together Everyone Achieves More. Det är uttryck som summerar Emon Maashos ledarskap. Hans drivkraft är att bygga starka teams i kombination att värna om relationer, såväl de professionella som de privata. Dagtid leder han Orrefors och Kosta Boda till nya höjder i Nordamerika. Efter arbetstid hjälper han till ideellt med att dela ut matlådor för behövande. För att det är roligt och givande!
Namn: Emon Maasho Arbete: VD för Orrefors & Kosta Boda i Nordamerika, innan dess försäljningschef B2B Orrefors & Kosta Boda Sverige. Styrelseuppdrag: Orrefors Kosta Boda AB & Orrefors Kosta Boda Nordamerika samt Craft Nordamerika
När kom du till USA? Jag flyttade över till New York i slutet av 2019, så jag lyckades resa runt några månader innan pandemin stängde ner USA och resten av världen.
Vilka New Wave Groups varumärken jobbar ni med i Nordamerika? Cutter & Buck, Ahead, Craft, Auclair, Orrefors & Kosta Boda och sedan Sagaform genom en distributör.
Hur har du blivit bemött personligen och i din arbetsroll? Inför att jag flyttade hit tänkte jag att det skulle bli lite av en kulturkrock, men måste säga att jag bara mottagits väl. Sverige och att vara svensk är väldigt uppskattat i USA. Det har varit stunder i vissa tuffa förhandlingar där min dialekt faktiskt varit till min fördel och mjukat upp förhandlingen. Den största skillnaden har varit hur vi ser på att driva och leda bolag. I Sverige så uppskattar vi oftast att ha platta organisationer som inte är speciellt hieratiska, där individen har ett stort enskilt ansvar. Så när jag först kom till bolaget och sa att man inte behövde cc:a mig på varje mail, eller att jag litar på medarbetarens kompetens och omdöme för att ta rätt beslut så blev det i början lite svårt att ta in. Nu lite mer än ett år senare ser vi vilken fantastisk effekt det bidragit med. När enskilda medarbetare känner att de har ägarskap inom sitt område och att det är högt i tak och där vi arbetar över gränserna, då uppstår magi, men framförallt blir bolaget väldigt effektivt. Bara en sån sak att fråga din kundservicemedarbetare som arbetat i över 35 år vad hon tycker vi behöver göra för att effektivisera vår verksamhet, och då inte bara inom sitt område, har varit en viktig nyckel. Det visar sig i att vi under 2020 gjorde ett av våra bästa år på över ett decennium. Vi lyckas förbättra samtliga nyckeltal och står väl rustade när Nordamerika återhämtar sig, som vi hoppas sker under 2021 i samband med vaccineringen som pågår för fullt. Detta är utan tvekan ett resultat av ett teamwork och god kommunikation.
Hur arbetar du praktiskt under Covidtiden? Vårt team har sedan mars 2020 arbetat hemifrån, alla avdelningar, såsom produkt/marknad och kundservice. Personligen är jag majoriteten av min tid på vårt showroom på Manhattan, där jag även har en liten kontorsdel.
Hur var 2020 arbetsmässigt för dig? Det var självklart först väldigt oroligt men som med allt annat i livet så i en kris så är det viktigt att försöka se det hela med ett sunt perspektiv. Jag är väldigt tacksam att min familj och kollegor klarat sig bra och tankarna är självklart med alla människors som blivit direkt påverkade. Ur ett arbetsmässigt perspektiv så var det självklart utmanade att efter 2,5 månad som VD i ett nytt land behöva göra en hel del tuffa men nödvändiga åtgärder. Tror inte det är många som fått en liknande utmaning så tidigt i ett så pass stort uppdrag. Jag kan väl säga att det har varit ett väldigt lärorikt år. Jag försökte snabbt analysera situationen och när många andra drog i handbromsen så valde vi faktiskt att göra extra inköp då dollarn stod sig väldigt starkt. Det visade sig vara ett bra drag när e-handeln tog rejäl fart några månader senare. Tack vare bl.a. det så lyckades vi under höst/vinter bli Bloomingdales kristalleverantör med högst tillväxt och i särklass bäst leveranssäkerhet. Det kommer jag ha med mig i många år, i synnerhet för att just konkurrensen inom detaljhandel i USA är stentuff.
Kommer den nya digitala tekniken förändra ert arbetssätt? Vi har precis haft medarbetarsamtal och det var lite lustigt för när vi skulle börja arbeta hemifrån i mars så var det inte helt uppskattat från alla håll, idag när vi diskuterar det så är det ingen som vill gå tillbaka till att arbeta som vi gjort tidigare. Min tanke och vad jag presenterat för organisationen är att när vi känner oss säkra att gå tillbaka till kontoret så kommer vi göra en hybridlösning där medarbetaren själv är med och sätter en plan på hur ofta och när man arbetar från kontoret. Spotify gick nyligen ut med att dem kommer låta samtliga medarbetare arbeta på distans. Jag är övertygad om att när pandemin är över kommer se stora förändringar där ännu fler företag kommer minska sina kontor för att man i bredare grad tillåter distansarbete.
Ser du någon skillnad på profilen här & USA? I större drag rätt så små skillnader, vi arbetar genom återförsäljare. De två största skillnaderna här i USA är att vi blästrar en betydligt större andel av alla profilordrar och att generellt är alla våra beställningar större än vad jag var van vid. Vi arbetar med konsultsäljare det är nog den absolut största skillnaden.
Volvo, vad händer? Som många vet så har Orrefors & Volvo ett väldigt starkt samarbete som sträcker sig över en väldigt lång tid. Vi producerar bl.a. en växelspak i kristall till deras bilar. Ett projekt som jag var med och initierade och det resulterade i en kollektion som heter Sarek. Där en av våra designers Lena Bergström tillsammans med Volvo designavdelning skapade ett koncept tillsammans. Så när jag flyttade över till USA kändes det naturligt att bygga upp ett minst lika starkt samarbete i USA som hemma i Sverige. Under resans gång tyckte Volvo Car USA:s marknadsavdelning att jag hade en intressant profil och ville använda mig och min resa till en av deras reklamkampanjer. Denna släpptes precis och kommer börja annonseras brett i sociala medier under mars/april 2021.
Vad gör du om fem år? Fortsätter göra det jag tycker är kul.
Under din tid som försäljningschef på Orrefors & Kosta Boda Sverige så mer än fördubblades omsättningen inom affärsområdet B2B, vad har du satt för mål i USA? Tack! Vad vi lyckades med under min tid i Sverige var att få varje del av vårt team att arbeta mot samma mål. Om det var kundservice, lager, sälj, blästrare, formgivare eller återförsäljare så var målet detsamma - att göra slutkundupplevelsen så god som möjligt.Detta resulterade till att affärsområdet under mina år visade på högst tillväxt inom vårt bolag. Det är jag extra stolt över att ha varit med och bidragit till.
Vad är det som driver dig? Bra fråga, att bygga starka team, göra det som andra säger och tror är omöjligt och se resultatet av hårt, effektivt och smart arbete. Utan det teamet och en fantastisk relation med alla våra fantastiska återförsäljare som vi har i Sverige hade jag inte varit i den rollen jag är idag. För några år sedan fick jag höra följande som går hand i hand med mitt synsätt på organisation och ledarskap. TEAM = Together Everyone Achieves More.
Vad har du för andra spännande projekt som du arbetar med? Kanske inte så spännande men för mig väldigt givande, är att jag en dag i veckan förbereder matlådor till människor i behov som distribueras över hela New York City. Det sätter perspektiv och ser till att man håller sig grundad och tacksam över vad man har. Sedan har jag även initierat ett samtalsforum som heter The Swedish Forum där jag tillsammans med General Konsulatet i New York bjuder in svenska bolag till att utbyta idéer och erfarenheter, möjlighet till att starta samarbeten. Första mötet är i mars och det ska bli väldigt spännande att se den utvecklingen. Hjälper även min kusin med jämna mellanrum på helger som driver en ideell verksamhet som fyller upp kylskåp med näringsrik mat till personer som resultat av pandemin inte har möjlighet att köpa mat själv.
Hur hinner du med allt? Ibland undrar jag det med. God framförhållning, planering och tro om att allt löser sig, så brukar det mesta gå.
Namn: Emon Maasho Arbete: VD för Orrefors & Kosta Boda i Nordamerika, innan dess försäljningschef B2B Orrefors & Kosta Boda Sverige. Styrelseuppdrag: Orrefors Kosta Boda AB & Orrefors Kosta Boda Nordamerika samt Craft Nordamerika
Text: Tore Lindfors Foto Orrefors/Kosta Boda