PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

3D-ny möjlighet för promotionprodukter

Det är inte bara filmer som das med i 3D-vågen, nu är det promotion-produkternas tur att ta steget in i den tredje dimensionen. Många av oss har sett det på mässor nere på kontinenten. Nu tillverkas de även här i Sverige.

Lasern har sedan länge blivit en del av våra liv. Det är lasern som "läser" våra CD och DVD-skivor eller streckkoder på varor som vi handlar. Vi är vana vid laser-skrivare, laserpekare och lasershower på discon. Lasern används för svetsning och mätning i industrin, i vetenskaplig forsk-ning, i militära syften och vid medicinska operationer.

Det göteborska företaget 3D Worx AB som satsat på högteknologisk laserteknik från Tyskland använder lasertekniken för att ge en extra dimension till promotion-produkter. De graverar loggor, texter, fotografier och 3D-filer med högsta m-liga precision och upplösning inuti optiskt slipade kristallblock av olika former och dimensioner.

Företaget har funnits i knappt två år och på kort tid har de redan skapat produkter för Volvo Penta, Göteborg&Co, Radisson, Göteborg Film Festival, Universeum, Tork, Elof Hansson, Vianor, Staples osv. Uppdragen varierar allt från enkla nyckelringar med en kunds logotype till stora kristallblock som exempelvis Volvo-motorn som man kan se från alla håll svä-vandes i kristallen.


- Oftast skapar vi 180 graders 3D från ett enda foto eller så gör vi en fullkomlig 360-graders 3D-modell från ett tiotal foto-grafier tagna från olika håll. Många föetag har egna CAD-filer som vi kan gravera s att de får en tredimensionell presenta-tion av sin produkt. När vi har skapat en 3D-fil, bearbetar vi den med en speciel programvara och förbereder ett så kallat Point Cloud, som skickas till laserma-skinen, förklarar Alexander Brandt och Michael Mirbach som driver 3D Worx. Speciell optik gör att laserstrålen foku-serar hela sin energi i en viss punkt i rymden, en viss koordinat, och skapar 2000-4000 mikroskopiska explosioner per sekund inuti kristallen. Resultatet är hundratusentals, ibland miljoner pixelstora bubblor som bryter ljuset och skapar motivet. Inuti glaset växer en tredimensio-nell bild fram.

Bilderna är tidsbeständiga och i kombina-tion med modern LED-belysning kan man få otroliga effekter, bl a skiftande färger. I företagets sortiment finns det olika bely-ningsplattor som passar till det mesta. − Det var inte lätt att marknadsföra våra produkter via t.ex. tidningsannonser eller Google, berättar Alexander, inga bilder eller ens videor lyckas förmedla effekten. Vår bästa reklam har hittils varit fönstret i vår outlet i Göteborg som heter Crystal Memories samt utställningar och person-liga besök. Då är det "coolt!" och "wow!" och "fräsigt!" och "hur fan gör ni det?" som man får höra och på den vägen bör-jade det sprida sig genom nöjda kunder. Killarna valde dock att inte gå direkt till slutkund utan jobba via presentreklamfö-retag som redan har etablerad kundkrets och alltid har intresse för nya och coola produkter.


2

Alexander Brandt och Michael Mirbach på 3D Worx har gett profilprodukter en ny dimension

1

Det finns många tillämpningsområden för lasertekniken som exempelvis profileringsprodukter, give-aways, souvenirer, skyltar, ljustavlor, priser samt varuexponering och inslag i interiörer och exteriörer

[Flash]