PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Träning ger färdighet

Under våren lanserades utbildningsplattformen Fronta Academy som exklusivt erbjuds Frontas medlemmar och dess knutna leverantörer och partner. – Efter många år i branschen är det riktigt kul att få både nya inspirationer och kunskaper likväl som aha-upplevelser på sådant man vet att man skulle göra men förträngt, mycket givande, Tobbe en av Frontas medlemmar.

Målet med vår utbildningsplattform är att kunna erbjuda våra medlemmar utveckling inom områden som sälj, ledarskap, inköp och mycket mer, helt och hållet behovsstyrt. Historia är bra men framtiden har ännu mer att ge. Det är viktigt är att vara rätt rustad för framtiden, annars är det lätt att ta med sig för mycket av sina historiska vanor och med det ibland ovanor.

- Att få möjligheten att utveckla människor är fantastiskt. I grunden handlar det om att få våra deltagare att nyttja sina resurser till fullo och se sina enorma potentialer. Vi kör naturligtvis teoretiska pass men passar ofta på att varva med praktiska träningar, då vi har förmånen att vara på plats hos våra leverantörer runt om i landet, säger Tomas från Ohlingruppen som ansvarar för Fronta Academy.

Till hösten kommer fler tillfällen för utveckling, bland annat kommer vi att köra säljutbildningar, uppföljningar på dessa samt ledarskapsutbildningar, fortsätter Tomas.

Vad är det då som gör den här typen av utveckling intressant? Det handlar om att gå från, en många gånger reaktiv försäljning, med andra ord expediera kunden, ta emot deras order och se till att leverera den i både god tid och serviceanda. Till att tydligt agera proaktivt, ta tag i både sig själv och kunden, leda den till en komplett hantering.

Vi ska ha kunskap om produktmedia och med det kunna styra och leda kunden till den lösning som bygger deras varumärke bäst. Många gånger hamnar det annars i en prisdialog, där kunden egentligen bara återplacerar en order, på produkter som de "vet" är gångbara.

Självklart är både "god tid och serviceanda" klara ingredienser i en affär, men redan där kan vi tillsammans med våra leverantörer bli ännu bättre. Lägger vi sedan till vårt säljande beteende kommer både kunden och vi bli betydligt nöjdare - ett vinn-vinn-vinn- förhållande.

LEDARSKAPET Att leda in i framtiden är inte detsamma som att leda medarbetare historiskt. Vi behöver vara betydligt attraktivare både som teamledare och team in i framtiden. Konkurrensen är stark och valen för våra framtida medarbetare är stora.

Vilken typ av ledare är jag? Hur ska jag kunna vara flexibel mot ett team som består av en mängd olika typer av människor? Hur ser deras behov ut? Hur kan vi koppla det mot företagets mål och vision? Att vara ledare innebär inte enbart att leda sitt team, man leder även sina närmast kopplade kunder, medvetet - omedvetet. Hur ofta gör man inte det omedvetet? Att aktivt ta ansvar för att vara en ledare och inte bara en chef, är betydande och rent av avgörande in i framtiden.


Text & Foto Fronta Sverige AB

[Flash]