PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Karolina fick Draknästet att investera och Bookmanpromotion att lansera Tic

En genialisk idé är ofta enkel. Men man måste vara först att komma på den. Det gjorde Karolina Räntfors som lyckades med sin Tic att få två investerare med sig från Draknästet. Nu samarbetar hon med Bookmanpromotion som lanserade studentlyset som en nationell trafiksäkerhetskampanj.

Det var 2007 som fyra unga studenter som läste till civilingenjörer på universitetet i Linköpings försåg Sveriges studenter med gratis cykellyse. De delade ut lampor i elva studentstäder och efterfrågan från flera företag som inte hade någon koppling till studenter hörde av sig och ville vara med.
- Det var företag som ville marknadsföra sig mot studenter som kontaktade oss. För att nå en bredare publik inom profil- och presentbranschen ställde vi ut på mässan PRomotion Expo förra augusti 2011. Det gick jättebra och nu har vi utökat sortimentet, säger Fredrik Lindström, delägare och försäljningschef på Bookmanpromotion.

Fler varumärken

Fredrik, Victor, Johan och David tog in fler varumärken som de tyckte var intressanta. Bland annat prisbelönta designvarumärken som Native Union från Storbritannien, som har tagit fram en telefonlur, och det italienska varumärket Crumpled City som gör kartor i plast. - Kartorna är extremt lätta, stryktåliga och vattentäta, tillägger Fredrik Lindström. Nu har Bookmanpromotion tagit steget att utmärka sig som distributör av designvarumärken. Senaste tillskottet är Tic. Ett svenskt företag med säte i Göteborg. Grundaren heter Karolina Räntfors som var med i Draknästet i SVT för att hitta investerare till sin uppfinning. Hon lyckades få två drakar att investera i företaget och inledde samarbete med Bookmanpromotion. - Vi kom i kontakt med varandra och kände att vi var rätt samarbetspartners. Målet är att genom Bookmanpromotion erbjuda ett unikt produktutbud från världskända designers såväl som unga entreprenörer. Ambitionen är att erbjuda originella produkter som du inte kan hitta hos någon annan leverantör. Då passade Tic väl in i sortimentet, säger Fredrik Lindström. Namnet Tic kom från en kompis till Karolina som droppade ordet av en tillfällighet.

Klämmer fast med ett "tic"

Göteborg och har gjort en hel del produktkoncept genom åren. Anledningen till att denna produkt gick så bra är på grund av att det finns så många skjortor i världen där knapparna är standardiserade. - Jag fick idén under mina studier på Chalmers. Sedan ringde Svt och frågade om jag kunde tänka mig vara med på Draknästet och då blev jag tvungen att ta fram prototyper. Alla blev eld och lågor när de såg Tic och det blev budgivning mellan drakarna om vem som skulle få vara med. Mats Gabrielsson och Ljubo Mrnjavac blev delägare, berättar Karolina Räntfors.

Karolina hade tagit patent på produkten tidigare och förberedde för marknadsintroduktion. Bookmanpromotion är nu distributörer inom promotiomarknaden, dessutom går Tic att hitta i herrbutiker och designbutiker. - 2009 investerade vi produkten och nu 2012 lanserar vi den, bl a på PRomotion Expo och Formex. Men roligast av allt är att den fungerar, säger Karolina Räntfors. Den lilla plastsöm som kläms fast i knapphålet ser ut att vara fastsydd. Den passar vanliga skjortknappar och påverkas inte av vatten eller tvättmedel. Den kan sitta kvar i flera år om det vill sig väl.


Text och foto: Kim Hall
drak_2 2007 träffades grundarna Victor, Fredrik, Johan och David tack vare en gemensam passion för cykling, design och affärer genomförde gruppen den lilla cykellampan under universitetsstudierna en trafiksäkerhetskampanj som snabbt växte till en nationell succé.