PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Dags för årets andra halvlek

GÅR DET BRA ELLER DÅLIGT för profil-och promotionbranschen? Oro på arbetsmarknaden och penningpolitiken påverkar givetvis även vår bransch. Flera grossister vittnar om nedgång i försäljning för första halvåret om 10-20 % beroende på produktgrupper.

 

INTRESSANT INTERNATIONELLT MÖTE i samarbete med PWA
i Stockholm. Tungviktare vill kunna påverka politiker i Bryssel
för branschens bästa och överlevnad. Se artikel i tidningen.
ÅTERIGEN STIGER FRAKTPRISERNA FRÅN ASIEN.
Räkna med 8-10 000 USD för en stor container i höst och
7-8 veckors tid hamn till hamn i Norden med anledning av
ägre fraktkedja. Näst intill omöjligt att beräkna konsumentpris
på skrymmande varor.
SBPR - SVENSK BRANSCHFÖRENING FÖR PROFIL- OCH
REKLAMPRODUKTER SOM FUNNITS I MÅNGA ÅR LÄGGS
TYVÄRR NER. Jag säger tyvärr, för flera jag talat med är
skeptiska att grossistföreningen PWA- Promotion Wholesalers
Association erbjuder sig att ta över SBPR:s medlemmar.
Medlemsinsatsen 15 000 kronor samt 6 500 kronor per år
kommer nog avskräcka många. De jag har pratat med har inte
förstått vad det innebär för dem som återförsäljare att gå med.
Att axla alla de frågor som SBPR drivit genom åren kräver
också personal. Förhoppningsvis kommer det mer
information senare.
BÖRSBOLAGET ALLIGO som redan äger ett antal profil- och
yrkesklädesföretag i Sverige expanderar nu i Norge. Alligo har
också tecknat avtal om att förvärva 70 procent av aktierna i
New Promotion Sverige AB. Bolaget är inriktat på produktmedia
och är verksamt i Lidköping och Skövde med omnejd.
Bildar Alligo på sikt en egen kedja med eget namn? Mycket
talar för det.
FÖR MÅNGA I BRANSCHEN är det mässan Nordic Profile Fair
i Jönköping som är starten på arbetet inför höst och vinter.
Förhoppningsvis har ni kunnat få många slappedagar för att
ladda upp inför nästa säsong. Intresset för produktmedia
upplever jag ökar beroende på vilken generation man tillhör.
BRANSCHTIDNINGEN PROMOTION HAR BRANSCHKOLL
utan kostnad för dig som mottagare. Vi fortsätter att, sedan
1996, nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder
och promotionprodukter. Vi distribuerar 2 600 exemplar fysiskt
och närmare 14 000 som digital version via mail och når drygt
5000 branschrelaterade företag fyra gånger per år. I snart 30 år
har vi byggt upp relationer med branschen.

INTRESSANT INTERNATIONELLT MÖTE i samarbete med PWA i Stockholm. Tungviktare vill kunna påverka politiker i Bryssel för branschens bästa och överlevnad. Se artikel i tidningen.

ÅTERIGEN STIGER FRAKTPRISERNA FRÅN ASIEN. Räkna med 8-10 000 USD för en stor container i höst och 7-8 veckors tid hamn till hamn i Norden med anledning av ägre fraktkedja. Näst intill omöjligt att beräkna konsumentpris på skrymmande varor.

SBPR - SVENSK BRANSCHFÖRENING FÖR PROFIL- OCH REKLAMPRODUKTER SOM FUNNITS I MÅNGA ÅR LÄGGS TYVÄRR NER. Jag säger tyvärr, för flera jag talat med är skeptiska att grossistföreningen PWA- Promotion Wholesalers Association erbjuder sig att ta över SBPR:s medlemmar. Medlemsinsatsen 15 000 kronor samt 6 500 kronor per år kommer nog avskräcka många. De jag har pratat med har inte förstått vad det innebär för dem som återförsäljare att gå med. Att axla alla de frågor som SBPR drivit genom åren kräver också personal. Förhoppningsvis kommer det mer information senare.

BÖRSBOLAGET ALLIGO som redan äger ett antal profil- och yrkesklädesföretag i Sverige expanderar nu i Norge. Alligo har också tecknat avtal om att förvärva 70 procent av aktierna i New Promotion Sverige AB. Bolaget är inriktat på produktmedia och är verksamt i Lidköping och Skövde med omnejd. Bildar Alligo på sikt en egen kedja med eget namn? Mycket talar för det.

FÖR MÅNGA I BRANSCHEN är det mässan Nordic Profile Fair i Jönköping som är starten på arbetet inför höst och vinter. Förhoppningsvis har ni kunnat få många slappedagar för att ladda upp inför nästa säsong. Intresset för produktmedia upplever jag ökar beroende på vilken generation man tillhör.

BRANSCHTIDNINGEN PROMOTION HAR BRANSCHKOLL utan kostnad för dig som mottagare. Vi fortsätter att, sedan 1996, nå ut till företag inom produktmedia, print, profilkläder och promotionprodukter. Vi distribuerar 2600 exemplar fysiskt och närmare 14 000 som digital version via mail och når drygt 5000 branschrelaterade företag fyra gånger per år. I snart 30 år har vi byggt upp relationer med branschen.

Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker. Ole Bramserud

 


Tore Lindfors 0704-912465