PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

C Two = Print in house Sweden

Branschtidningen PRomotion har följt Jörgen Carlsson på C Two sedan starten 2003 och sett deras fantastiska utveckling.

Vi träffade honom redan januari 2002 i samband med mässan PRomotion EXPO. Vid det tillfallet var han, sedan tio år anställd som ansvarig för tryckverksamheten i ett Malmöbolag som sysslade med tryck på allehanda produkter som såväl textil som hårda produkter.

2003 så var det dags att tillsammans med sin pappa starta ett eget bolag. Inriktning blev typ USB och andra elektroniska produkter. Idag består utbudet av 330 olika produkter. På frågan hur han hittar nya produkter blir svaret: fantasi, Tik-Tok, mässor och irritation av saker som inte funkar som jag vill. Även när jag besöker tillverkare i Kina sitter vi ofta tillsammans och spånar fram nya prylar, eller förbättrar produkter som skapar irritation hos mig, som de måste göra om eller tänka rätt helt enkelt. Viktigt också är att det finns en bra tryckyta.

Två gånger om året reser Jörgen till Kina och besöker mässor och gamla som nya leverantörer, ca 12-15 leverantörer per resa. Allt för att upprätthålla kontakten och se vad som händer i branschen. Att tro du kan sitta framför en dator hemma med denna typ av affärer kan ni glömma säger Jörgen. De har cirka 1500 kunder i sin databas men som ofta i många sammanhang är det 80/20-regeln som gäller. Det vill säga 20% av kunderna köper 80% av omsättningen.

Anledningen till vårt besök är att de nu har påbörjat flytten av sin tryckverksamhet från Kina till Malmö. Allt för att få ner leveranstiden från flera veckor till några dagar. Dessutom ta upp kampen från de stora drakarna som oftast har tryckanläggningar i Polen eller övriga Östeuropa med kort leveranstid. Till sin hjälp har de köpt en Roland VersaObject UVPrinter från Color Systems i Stockholm. Kunden kan i princip nu beställa från en styck och uppåt med tryck. De uppskattar att uppemot 50 000 tryck om året skall kunna ske med den nya maskinen.

Sedan tidigare har de egen tryckproduktion av mus- och gamingmattor och dylikt i Malmö. Att flytta tryck hit medför att de nu måste hålla lager på många produkter i huset vilket kräver sin tid, kapital, organisation och utrymme. Förutom huvudkontoret i Malmö har de kontor och visning i Stockholm och har säljare i varje skandinaviskt land samt medverkar i Norge på Villa Gabel, Finland på Promotion Gallery Fashion House samt en säljare på Danmark.

När det gäller Stockholm har de tillsammans med tolv andra grossister utställning på Barnhusgatan under namnet Promotion Gallery. I huset finns även New Waves Group med sina dotterbolag samt PMA med namnet Product Media House och cirka trettio leverantörer. Totalt finns cirka femtio leverantörer som visar upp sina produkter året runt i samma hus.

Jörgen Carlsson, 55 år äger C Two Products AB. Bolaget har i nuläget sju anställda i Malmö. Till sin hjälp har de också fyra medarbetare i Kina som kontrollerar, kvalitetssäkrar varje leverans och ser till att leveranser från de olika fabrikerna koordineras och fungerar. Merparten av leveranserna går med flyg, men det kommer bli mer båtfrakter när de nu skall börja trycka i Sverige. Bolaget omsätter cirka 25 miljoner SEK årligen, cirka 60% i Sverige samt resterande i övriga nordiska länderna.


Text:Tore Lindfors Foto: Carina Johanzon