PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Europas största privatägda återförsäljare fyller 35 år

IDÉ House of Brands firade i slutet av augusti sitt 35-årsjubileum i Oslo. De är Europas största privatägda återförsäljarföretag för profilprodukter och Nordens största leverantör av produktmedia med en omsättning på 600 miljoner kronor och prognosen för 2022 lutar åt 700 miljoner kronor (NOK).

Medarbetare från hela Norden samt några inbjudna samarbetspartners, totalt ca 170 personer träffades för utbildning, produktseminarium och jubileumsfirande. En del av de närvarande leverantörerna har samarbetat med IDÉ redan då grundaren Lasse Lauritzen startade IDÉ 1987. 35-årsjubileet firades bl.a med en fantastisk middag på Sørenga i Oslo, ett av de nyaste och mest attraktiva områdena i Oslo. Ett givet inslag i jubileumsfirandet var besök på IDÉs stora showroom på Stortorget i centrala Oslo samt huvudkontoret i Drøbak. Efter besöket på huvudkontoret gick färden vidare på Oslofjordens största segelfartyg som seglade in i solnedgången. Musiken från bandet på däck satte stämningen och man kunde höra allsånger från IDÉ:s egen "Profilist"-sång långt in på småtimmarna. IDÉ har totalt 170 anställda. De har kontor i Sverige på tre platser,  Stockholm, Göteborg och Lund med sammanlagt 20 anställda. Det svenska dotterbolaget omsatte cirka 80 miljoner kronor 2021 och bolaget ingår i en koncern där Lauritzen Holding är moderbolag och har sitt säte i Norge. Koncernen har även verksamhet i Danmark, Finland och Island.

Branschtidningen PRomotion passar på att ställa några frågor till grundaren Lasse Lauritzen:

Hur kom du in i branschen? Lasse: Från 1980 till 1987 var jag med och sålde kompletta anläggningar för djurhållning inom lantbruk. Sedan slog lågkonjunkturen till. Inom koncernen fanns även en butik som sålde skol-och kontorsmaterial med mera. Bland annat pennor och textil med tryck. Jag och en kollega såg där en affärsmöjlighet och på den vägen blev det 1987.

PRomotion: Har utvecklingen av produkter förändrats och i så fall hur? Lasse:Dels har utbudet ökat på vad som används som produktmedia och kunderna är måna om att det är kvalitet som gäller. Om produkten som används inte håller måttet så skadas ju även varumärket som är ditsatt.

PRomotion: Hur ser branschen ut om 5 år? Lasse: Har svårt och tänka mig att produktmedia minskar radikalt. Allt fler ser fördelen med att sätta sitt varumärke på håll- och användbara produkter. Vi på IDÉ har ju också ett väldigt brett sortiment som inte bara är give-aways. Vi säljer allt från pennor, roll-ups, kepsar, arbets- och yrkeskläder med mera till uniformer.

PRomotion: Hur stora ska ni bli? Lasse: Jag har väl inte en uttalad omsättningssiffra att sikta på. Men om utvecklingen fortsätter som den gjort tidigare så går vi mot miljarden inom några år. Men det viktiga är att våra anställda och kunder trivs med oss.

 


Text Tore Lindfors 0704-912465 Viss text & foto Idé House of Brands