PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Ledaren

Lite av varje, så här innan midsommar VILL DU SKRIVA TILL OSS SÅ NÅR DU OSS VIA E-POST. Vi svarar vanligtvis inom 1–2 veckor ???? Jag som trodde att e-post var ett sätt att kommunicera någorlunda snabbt. Var inne på hemsidan Statens Järnvägar (SJ.se). Behövde ett svar för att kunna ta beslut om en bokning om varför det stod ”finns ej” och inte ”slutsålt” på ett antal avgångar med tåg som sannolikt skulle ske. Det kanske var något tillfällig fel i deras data. Men att vänta 1-2 veckor innan någon trött djävul skulle vakna och svara trodde jag var ett skämt. SJ AB ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas av Näringsdepartementet. Jag säger bara SUCK!!!

 

VI MÄNNISKOR ÄR NEGATIVT BETINGADE. Att leta fel
sitter i vårt DNA sedan stenåldern. Forskning säger att bjuder
du kunden på en dålig upplevelse måste du bjuda på fem bra
för att väga upp, vilket i stort sett är en omöjlig nivå att hålla.
Men som tur är har vi människor dåligt minne. Du behöver inte
ge bra upplevelser hela tiden, det räcker med en höjdpunkt och
en bra avslutning. Regeln kallas för peak-end-rule och skapades
av Nobelpristagaren i ekonomi, Daniel Kahneman. Som företagare
kan du inte alltid påverka alla delar i din kunds upplevelse,
men om du kan skapa det sista intrycket ska du ta chansen.
ARTEXIS/KISTAMÄSSAN HAR ARRANGERAT en promotionmässa
i Stockholm sedan hösten 2013. De meddelar att det inte
blir någon promotionmässa i Kista 2018. Den första "riktiga"
promotionmässan i Sverige arrangerades 2002 på Elmia med
namnet PRomotion EXPO. Det är femton år sedan. Internet
och mail låg i sin linda. Världen och sättet att kommunicera har
drastiskt förändrats sedan dess. Möten är givetvis viktiga men
många, både besökare och utställare, upplever att alla de turer
som omgivit mässan de senaste åren har skadat projektet.

VI MÄNNISKOR ÄR NEGATIVT BETINGADE. Att leta fel sitter i vårt DNA sedan stenåldern. Forskning säger att bjuder du kunden på en dålig upplevelse måste du bjuda på fem bra för att väga upp, vilket i stort sett är en omöjlig nivå att hålla. Men som tur är har vi människor dåligt minne. Du behöver inte ge bra upplevelser hela tiden, det räcker med en höjdpunkt och en bra avslutning. Regeln kallas för peak-end-rule och skapades av Nobelpristagaren i ekonomi, Daniel Kahneman. Som företagare kan du inte alltid påverka alla delar i din kunds upplevelse, men om du kan skapa det sista intrycket ska du ta chansen.

ARTEXIS/KISTAMÄSSAN HAR ARRANGERAT en promotionmässa i Stockholm sedan hösten 2013. De meddelar att det inte blir någon promotionmässa i Kista 2018. Den första "riktiga" promotionmässan i Sverige arrangerades 2002 på Elmia med namnet PRomotion EXPO. Det är femton år sedan. Internet och mail låg i sin linda. Världen och sättet att kommunicera har drastiskt förändrats sedan dess. Möten är givetvis viktiga men många, både besökare och utställare, upplever att alla de turer som omgivit mässan de senaste åren har skadat projektet. Färre utställare och färre besökare är resultatet. Dags att tänka i nya banor?

DENNA LEDARE SKREVS STRAX FÖRE MIDSOMMAR  och återigen känner jag mig lurad på värmen. Jag klagar inte, jag säger bara som det är! Har knappt hunnit och ta fram den nya grillen. Den gamla hade mer eller mindre brunnit upp men jag var bra kompis med den och ville inte skiljas från den. Men sambon Carina gick bara och köpte en ny som nu tar över grillplatsen. Den är säkert inte lika bra som den gamla. Fördelen med kyligt väder är att ölen inte blir varm när jag står och grillar. Det är ju positivt. "Always Look on the Bright Side Of Life" Eric Idle/Monty Python

 


Tore Lindfors 0704-912465