PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Redan som 16 åring började Kennet Båth sin bana som businessman

Han tog alla sina sparpengar och lät trycka upp 100 T-shirts med texten ”Best in the World”. Hade dock inte förstått att han behövde kunder. Till slut tog han med sig hela lådan med tröjor och ställde sig utanför Folkets Park vid stängning på nattkröken och alla tröjorna såldes snabbt slut.

Kennet är född i Stockholm 1963 och flyttade med sin familj till Frövi-Örebro som fyraåring. Det var ishockey och fotboll som gällde i den tidiga ungdomen. Uttagningar till TV-Pucken och landskapslag i fotboll skvallrar om tidig talang. Senare ägnade sig Kennet åt bodybuilding på sin fritid både som tävlande och utbildad i disciplinen som instruktör. Under några år drev Kennet ett gym. Han ägnade sig även åt att designa motiv på fritidskläder. 1990 - i god tid före OS i Lillehammer 1994 - formgav han ett motiv på norska t-shirts. Det blev en våldsam succé. Tröjorna såldes i närmare 450 000 exemplar, vilket sannolikt är "något sorts världsrekord" - åtminstone i Norge! Hur som helst väckte tröjorna med Kennets designade motiv stor uppmärksamhet i dåvarande massmedia - nästan var tionde norrman hade köpt en sådan tröja!

Att designa bland annat profilkläder var ett sätt att komma in i reklambranschen. Med sina kunskaper inom design köpte han en digitalpress och sålde tryckta produkter. Samtidigt började han erbjuda utbildning av programmet Corel Draw samt Photoshop. På så sätt mötte han många från textiltrycksbranschen. Detta blev starten på kedjan Company Profile Group som hade som mest 45 medlemmar.

Relation & Brand AB i Stockholm var 2007 ett av två reklambyråföretag i Sverige som verkade i ungefär samma nisch som Kennet Båth AB gjorde vid den tiden.

- Jag bestämde möte med dem i avsikt att köpa företaget. Jag var förmodligen blåögd då det visade sig att företaget var börsnoterat och att de istället hade planer på att köpa mitt företag. Jag sålde mitt bolag till dem och blev på så sätt delägare i Relation & Brand AB, berättar Kennet och fortsätter.

- Att leverera "svinbra" jobb till medelstora och stora kunder är mitt motto. Ledningen för Relation & Brand menade att det i stället handlade om "många och små", varför vi till slut skildes åt.

Dagen efter startade vi Wonderville AB. Företaget arbetar med målgruppsriktad och kundgenererande digital marknadsföring för att skapa genvägar till goda ekonomiska affärer. Marknadsföring skall vara lönsam, kostnadseffektiv och återkopplande menar man.

- Mätbarhet och fokus på resultat är en självklarhet, menar Kennet bestämt. Han låter övertygande. - När Wonderville AB startade var de tre delägarna helt överens om att driva Wonderville som ett tillväxtföretag. Att växa snabbt och dubblera omsättningen skulle vara "en normal dag" på jobbet. Målsättningen från start 2008 var att ta företaget från noll till 20 miljoner i omsättning med en vinst på fem miljoner på tre år, berättar Kennet och fortsätter. 2015 omsatte bolaget 32,5 miljoner kronor med 6,5 miljoner i vinst med endast 6 anställda.

Man kan fråga sig vad som är hemligheten med en sådan tillväxt på en i övrigt vikande marknad och Kennet svarar följande.

- Vår bestämda idé är att ha fokus på målet. Vi driver Wonderville som ett tillväxtföretag och inom reklambyråvärlden ser jag inte många som gör det. Jag lovar, det går att göra det med en reklambyrå också, svarar Kennet och fortsätter.

- Det som skiljer ett vanligt företag från ett tillväxtföretag är framförallt tempot. Vi har haft ett klart och tydligt mål redan från första dagen med en väldigt tydlig affärsplan

- att dubblera omsättningen år två och tre och en exakt plan på hur det skall gå till.

- Jag tror att det är en stor hemlighet med en väldigt tydlig målsättning som klart kommuniceras till medarbetare. För oss gäller det att gasa och hantera de hinder som dyker upp under resans gång utan att tappa fart och koncentration på målet

- då gäller det att alla hänger med, säger Kennet Båth med övertygelse och entusiasm.

Kenneth har även varit delägare i några profil- och promotionföretag under en del år och har god insikt i branschen. Men upplever att utvecklingen går långsamt. Ett stort problem är att det saknas utbildning i kommunikation. Att som återförsäljare komma ut och sälja prylar utan att hjälpa kunden med tips och idéer ger sällan merförsäljning.

CSR - (Corporate Social Responsibility) kallas idén att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, ur såväl ett ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv. Wonderville har valt att engagera sig socialt och etiskt med hjälpprojekt för utsatta barn. Under hösten 2013 färdigställdes Wonderville School i Gamboula, Central Afrikanska Republiken. Skolan var Wondervilles första större CSR-projekt och har varit både engagerande och tillfredsställande. Skolan har idag ca 80 elever, varav 60 barn är föräldralösa.

Kennet är tillsammans med sin fru Anna-Maria ständigt på väg mellan deras olika kontor i Örebro, Stockholm och Torrevieja i Spanien, där undertecknad fick en intervju med Kennet. Värmen och tillvaron i Spanien hjälper gärna till med nya idéer och på helgen blir det ofta en tur på havet med vattenskoter. Det är full gas som gäller från morgon till kväll.

No bullshit - just business är vad som gäller för Kennet Båth.


Text Tore Lindfors