PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Vi lever bara en gång

Håkan Juholt lämnade politiken och använde en profil- och promotionprodukt för att kommunicera. I sin sista intervju med SVT Nyheter valde han en tröja med budskapet yolo. Yolo är en förkortning av uttrycket ”You only live once”, eller du lever bara en gång. Uttrycket används ofta av unga, ibland med viss ironi. En som i allafall omfamnat budskapet är Socialdemokraternas före detta partiledare Håkan Juholt. ”Jag gjorde hela intervjun i min yolo-tröja, det är ett sånt jävla fuckfinger så det inte är klokt”, säger Håkan Juholt i en video som SR:s Söndagsintervjun i P1 publicerat på sin Facebooksida. Enligt honom själv var det en markering. ”Ska fan inte ha någon blå kostym, jag kör en yolo-tröja”, säger Håkan Juholt i SR:s video.

JAG FÅR MÅNGA SAMTAL

om vad som händer på mässfronten i Sverige när det gäller promotionmässor. I januari 2017 blir det mässa i Kista. SBPR har låtit meddela att det även blir en mässa i augusti 2017 i Kista. Rykten gör gällande att det eventuellt även blir en profilmässa i augusti 2017 på Elmia i Jönköping. Precis som det blev nu i år. Det är många viljor och maktkamper pågår. Att det skulle arrangeras två mässor samtidigt ser jag som osannolikt. Men man vet aldrig. Trenden har dock varit att efter sista PRomotion Expomässan i januari 2013 på Elmia, så har både besökar- som utställarantalet minskat. Om det beror på bristande marknadsföring eller andra orsaker är svårt att bedöma. Många av våra större aktörer inom återförsäljarledet väljer att åka utomlands på internationella mässor. Kedjebildningar kan också påverka intresset för mässdeltagande.

INDUSTRIN ÅNGAR PÅ FÖR FULLT

i många segment. Inte minst inom byggbranschen. I svallvågorna hör jag att det börjar säljas alltmer profil- och promotionprodukter. Det är givetvis glädjande men många marknadschefer är fortfarande okunniga om hur de kan använda produkter som budskapsbärare. Rädsla för mutmisstankar finns hos många om de ger bort någon användbar produkt. Många förväxlar också avdragsreglerna för anställda och till kunder.

Min son Erik (19 år) har fått en projektanställning på ett danskt företag i tre månader, om att sälja in studentmössor till elever på skolor i Sverige. Poängen jag vill komma till är att de fick en hel veckas utbildning i allt som hade med försäljning och studentmössor att göra. I vår bransch hör jag om nyanställda säljare som får en katalog, prover och sätts i en bil utan en timmes information om vad de säljer eller hur man bygger relationer. Ofta kan de mer fakta om bilen de sitter i än om vad de erbjuder för varor.

 

If you pay peanuts,
you get monkeys.

If you pay peanuts, you get monkeys

 


Tore Lindfors 0704-912465