PRomotion senaste nr
Start|Om tidningen|Annonsera|Tipsa oss|Kontakta oss|Platsannonser
Annonser

Branschens väl och ve

Profil- och promotionbranschens största hot är branschen själv. Sagt av Torsten Jansson, Vd för New Wave Group under en föreläsning på promotionmässan i Kista. Hans uttalande syftade på att nästan alla vill/skall jobba med stora kunder... som det inte finns tillräckligt många av! Läs mer i separat artikel.

 

Profil- och promotionbranschens största hot är branschen själv. Sagt av Torsten Jansson, Vd för New Wave Group under en föreläsning på promotionmässan i Kista. Hans uttalande syftade på att nästan alla vill/skall jobba med stora kunder... som det inte finns tillräckligt många av! Läs mer i separat artikel. VAD HänDEr i BrAnScHEn fråGAr SiG MånGA? Men motfrågan är kanske i vilken bransch? Branschglidningar har pågått i många år. Mässan Promotion EXPO, som riktar sig till B2B företag, breddar möteskonceptet till att nu officiellt fokusera på produktmedia, profil, print och promotion. Denna mix har efterfrågats under flera år. Med printdelen menas mindre utrustning som ser till att det blir logomärkt såsom transferpressar, sublimeringsskrivare, brodyrutrustning och dylikt. inte de stora pressarna som hör hemma på mässan Sign&Print. Många från den grafiska sektorn har börjat sälja profil- och promotionprodukter på senare år. även eventföretag, kontorsvaruhus och mindre och medelstora reklambyråer har gett sig in i leken. Kakan kommer att delas av allt fler. Men det finns också plats för tillväxt om återförsäljarna börjar bearbeta mindre och medelstora företag. KEDjEBiLDninGAr PåVErKAr OcKSå BETEEnDET. Inom nischen profil- och promotion finns det idag tre olika kedjebildningar. new Wave Profile, Gosh samt fronta. Totalt ingår cirka 100 företag med varierande omsättning. fronta tar nya grepp och har precis flaggat upp att de även börjar med ett renodlat franchisekoncept. Ytterligare kedjebildningar eller sammanslutningar kommer sannolikt att dyka upp inom de närmsta åren. Sedan flera år finns det ett flertal återförsäljare som samarbetar i katalogutgivning. Ur MäSS- OcH MöTESPLATSSynVinKEL kommer grupperingar att förändra beteendet hos besökare. Att sluta sig samman och endast bjuda in utvalda leverantörer kommer sannolikt straffa sig hårt om det är många besökare som eftersträvas. I nuläget är det många utställare från senaste promotionmässan i Kista som klagar på att det var för få besökare. Det var det inte, sett ur marknadsläget. Att sedan diskutera inskränkningar är inskränkt. En mässbesökare vill ha en bredd och även utomnordiska leverantörer. Annars kommer de inte! färre besökare ger ingen merförsäljning eller nya kunder! nU närMAr SiG VårEn och vi börjar titta till vår lilla stuga. Tyvärr hade några djävlar varit och gjort inbrott. Två tv-apparater och alla verktygs- och köksmaskiner var borta. Till och med kläder. Vi lyckades övertala polisen till att komma ut. Allt var upp och nedvänt. Vi stängde igen fönster och dörrar och sa att vi fixar senare i vår. Ja, ja det kunde varit värre. Snart är det dags att öppna klick-pssssssss när jag grillar och står och filosoferar.
Allt blir bra till slut. Är det inte bra så är det inte slut

Vad händer i branschen frågar sig många?

Men motfrågan är kanske i vilken bransch? Branschglidningar har pågått i många år. Mässan Promotion EXPO, som riktar sig till B2B företag, breddar möteskonceptet till att nu officiellt fokusera på produktmedia, profil, print och promotion. Denna mix har efterfrågats under flera år. Med printdelen menas mindre utrustning som ser till att det blir logomärkt såsom transferpressar, sublimeringsskrivare, brodyrutrustning och dylikt. Inte de stora pressarna som hör hemma på mässan Sign&Print. Många från den grafiska sektorn har börjat sälja profil- och promotionprodukter på senare år. Även eventföretag, kontorsvaruhus och mindre och medelstora reklambyråer har gett sig in i leken. Kakan kommer att delas av allt fler. Men det finns också plats för tillväxt om återförsäljarna börjar bearbeta mindre och medelstora företag.

Kedjebildningar påverkar också beteendet.

Inom nischen profil- och promotion finns det idag tre olika kedjebildningar. New Wave Profile, Gosh samt Fronta. Totalt ingår cirka 100 företag med varierande omsättning. Fronta tar nya grepp och har precis flaggat upp att de även börjar med ett renodlat franchisekoncept. Ytterligare kedjebildningar eller sammanslutningar kommer sannolikt att dyka upp inom de närmsta åren. Sedan flera år finns det ett flertal återförsäljare som samarbetar i katalogutgivning.

Ur mäss- och mötesplatssynvinkel

kommer grupperingar att förändra beteendet hos besökare. Att sluta sig samman och endast bjuda in utvalda leverantörer kommer sannolikt straffa sig hårt om det är många besökare som eftersträvas. I nuläget är det många utställare från senaste promotionmässan i Kista som klagar på att det var för få besökare. Det var det inte, sett ur marknadsläget. Att sedan diskutera inskränkningar är inskränkt. En mässbesökare vill ha en bredd och även utomnordiska leverantörer. Annars kommer de inte! Färre besökare ger ingen merförsäljning eller nya kunder!

Nu närmar sig våren

och vi börjar titta till vår lilla stuga. Tyvärr hade några djävlar varit och gjort inbrott. Två tv-apparater och alla verktygs- och köksmaskiner var borta. Till och med kläder. Vi lyckades övertala polisen till att komma ut. Allt var upp och nedvänt. Vi stängde igen fönster och dörrar och sa att vi fixar senare i vår. Ja, ja det kunde varit värre. Snart är det dags att öppna klick-pssssssss när jag grillar och står och filosoferar.

 

Allt blir bra till slut. Är det inte bra så är det inte slut

 


Tore Lindfors 0704-91 24 65 tore@promotion.nu